چرا عایق پاششی کاربرد زیادی دارد؟

دهه 1970 را میتوان شروع کاربردهای متعدد عایق فومی در صنعت ساخت و ساز دانست. این مواد را می توان برای عایق کاری دیوار، پشت بام و کف ساختمانها به کار برد. امروزه تکنولوژی پلی یورتان جای خود را در بخش های مختلف زندگی ما باز کرده است، از عایق بندی یخچال و ایزولاسیون ساختمان ها گرفته تا کف کفش، از تزئینات داخلی خودرو تا روکش مخازن و لوله ها در همه جا به کاربردهای وسیع پلی یورتان برمی خوریم.

عایق صوتی- حرارتی پلی یورتان 55 دسیبل کاهش صدا دارد، درحالیکه بلندترین صدای اطراف ما 90 دسیبل می باشد(90 دسیبل صدا با سیستم های پخش موزیک مکانیزۀ اتومبیل ها و مجالس عروسی تولید می شود). برای از بین بردن صدای جابجایی آب در لوله ها، میتوانید لوله ها را با کمک فومهایی مانند فوم پلی یورتان عایق کاری صوتی به صورت کامل پوشش دهید.

پلی یورتان تا دمای ۱۰۰الی ۱۱۰ درجه هم استحکام خود را از دست نمی دهد . و در دمای بالاتر از این درجات فوم پلی اورتان تجزیه می شود. پلی یورتان در هر دانسیته ی مورد نیاز تولید می شود. بالاترین دانسیته در بین عایق های هسته مربوط به این فوم میباشد: عددی بالغ بر ۴۰± ۲ kg/m3 اولین بار در ایران از این فوم پلی یورتان برای تولید ساندویچ پانل استفاده شده.

 

عایق پاششی – مشخصات اصلی

با توجه به ویژگی های ساختاری در دو نوع سلول باز و سلول بسته تولید می شود. فوم پاششی پلی یورتان سلول بسته چگالی نسبت به نوع سلول بسته بیشتر است و پس از اسپری 20 تا 30 برابر افزایش حجم می دهد و با توجه به ساختار سلولی بسته می تواند عایق حرارتی بسیار مناسبی باید و تا حدود 30% ویژگی عایق صوتی هم دارد. که قیمت و هزینه سرویس ها پاشش پلی یورتان در هر کیلو برابر میباشد با حدود 90 هزار تومان.

این فوم برای جای هایی که نیاز به نوسازی و یا تعمیر ندارند آیتم بسیار قابل قبولی میباشد. اما اجرای عایق پاششی پلی یورتان در محل پروژه دستخوش نوسانات زیادی است که ناشی از شرایط محیطی پروژه میباشد. در پروژه های ساختمان­ سازی باید لوله کشی­ ها، سیستم­های گرمایشی و سرمایشی و سیم ­کشی برق اولیه زیرکار به بعد از اجرای عایق فوم پلی یورتان پاششی موکول شود تا در این فرایند دچار آسیب نشوند.

عایق پلی یورتان صوتی یک عایق اکوستیک مناسب است که از انتقال سر و صدا به داخل ساختمان جلوگیری می کند.

عایق پاششی در کپسول های آماده هم عرضه می شود، هر کپسول بوسیله یک شیلنگ رابط به یک گان پلاسیتیک مخصوص متصل شده است که این گان بوسیله یک میکسر که به سری آن متصل می شود دو ماده اصلی فوم پاششی را ترکیب می کند.

استفاده از فوم پلی یورتان به منظور عایق حرارتی، فقط در لایه پنهان مجاز است و روی آن باید به وسیله (حداقل یک لایه تخته گچی) با ضخامت 5/1 سانتیمتر (یا سایر مصالح با عملکرد مشابه) محافظت شود. عایق پاششی به دو شکل فوم سلول باز و فوم سلول بسته اجرا می شود، که نوع سلول بسته به عنوان عایق حرارتی-صوتی برای جلوگیری از انتقال حرارت در ساختمانها استفاده می شود. به این نکته توجه کنید که هرچه فاصله شما از سطح بیشتر شود، اجرای عایق پاششی با مشکل مواجه خواهد شد.

سایر خواص فوم عایق پاششی

به دلیل اشتعال پذیری مواد، باید با استفاده از بازدارنده های شعله (عایق)، (حداقل در مورد وسایل منزل) این مشکل را برطرف کرد، که تقریباً همه آنها مضر تلقی میشوند. به دلیل فرایند گرماده ایزو سیانات و پلی ال در حین ترکیب از پیوند مولکولی بالایی برخوردار است. نسبت به عایق پلی استایرن از ضریب هدایت حرارتی پایین تری برخوردار است.

عایق های پلی یورتان به دلیل مقرون به صرفه بودن بسیار با اهمیت هستند. و به دلیل همین مقاومت فشاری بالا و سبک بودن این عایق امروزه مصارف گسترده ای در صنعت و ساختمان سازی دارد .

عایق پاششی بوسیله دستگاههای مخصوص اجرا می شوند:

این دستگاهها به دلیل قدرت پاششی بالایی که در نازل خود دارند میتوانند کل فرآیند پاشش را به انجام دهند.

برای لکه گیری و انجام موارد کوچک از کپسول آماده استفاده می شود چون هم از نظر هزینه و هم قدرت و کیفیت پاشش برای کارهای بزرگ توصیه نمی شود. در دهه 1940، کف هواپیماها در ارتش از این ماده استفاده و در سال 1979 به عنوان عایق ساختمان استفاده میشود.

اوتو بایر، در سال 1937 با اختراع پلی یورتان در جهان شناخته شد. وی با بررسی ایدهای مبنی بر اینکه مخلوط کردن مقدار کمی از مواد شیمیایی میتواند مواد کف خشک ایجاد کند، موفق به سنتز پلی یورتان شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *