خواص مهم عایق پلی یورتان پاششی

فوم پاششی (به انگلیسی: spray foam) یک نوع عایق ساختمان است که می تواند در دیوارها، سقف ها، درزها و منافذ باز و دیگر بخش های ساختمان استفاده شود، همچنین برای حفظ گرما در فصل های سرد (یا سرما در تابستان) استفاده می شود.

در این مقاله قصد داریم شما را با انواع عایق پلی یورتان پوششی آشنا کنیم و همچنین در مورد کاربردهای آن مطالب مفیدی را به شما ارائه دهیم پس تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

طول عمر مفید فوم اسپری پلی یورتان با توجه به عوامل محیطی حداقل ۱۰ تا ۱۵ سال بوده و حشرات و باکتری ها با توجه به ماهیت سلول بسته آن نمی توانند در آن زندگی و رشد نمایند.

عایق پلی یورتان پانل شکل دارای یک عایق هسته ای پلی ایزو یا پلی یورتان هستند و می توانند بخشی از ساختار بیرونی یا داخلی یک ساختمان باشند. پانل های با هسته فوم و ابزارهای پیش ساخته پلی یورتان که طیف گسترده ای از رنگ ها و پروفیل ها را برای دیوارها و سقف ها را ارائه می دهند.

خواص عایق پلی یورتان پاششی

علاوه بر حفظ درجه حرارت ساختمان و کنترل رطوبت، اسپری فوم عایقی است که اغلب برای کاهش سر و صدا استفاده می شود. علاوه بر این ویژگی ها عایق پلی یورتان کاربردهای گسترده ای در موارد مختلف دارد. نمونه عایق سلول باز به گونه ای طراحی شده است که دارای حفره هایی می باشد که باعث عایق سازی صوتی شده و همچنین مقاومت حرارتی بسیار بالایی دارد اما مانع از ورود رطوبت به داخل فضا نمی شود و همچنین دارای چگالی پایین بوده و بعد از پاشیده شدن تا ۵۵ برابر افزایش حجمی پیدا خواهد نموده و معمولاً بر روی دیوارهای سیمانی استفاده می شود.

فوم پلی یورتان پاششی که در اصطلاح صنعتی فوم اسپری پلی یورتان (SPF) نامیده می شود، همانند سایر فوم های پلی یورتان سخت از دو جز پلی ال و ایزوسیانات تشکیل گردیده است.یکی از اجزای تشکیل دهنده پلی ال در این نوع از مواد اولیه پلی یورتان، عامل پف زا که یکی از انواع گازهای کلرو فلروکربن (CFC) مانند گاز ۱۴۱B می باشد.این گاز با تبخیر در اثر گرمای حاصل از واکنش پلی ال و ایزوسیانات، حباب های سلول بسته ای را در درون پلی یورتان پاششی در حال تشکیل ایجاد می کند که زیربنای خواص این نوع از فوم ها به عنوان عایق حرارتی می باشد.

پلی یورتان از واکنش گاز ها و افزودنی های مجاز، مواد ضد آتش و پلی یول به وجود میآید. فوم اسپری شده روی سطح مورد نظر، خشک شده و به صورت فوم جامد می شود و عایقی مقاوم را به وجود می آورد.

اصلی ترین ویزگی این محصول، پاششی بودن آن است که نه تنها دسترسی به نقاط دور از دسترس را آسان می سازد، بلکه پس از پاشش و پف کردن به شکل سازه در آمده و هیچگونه حفره یا منفذی باقی نمی گذارد. سایز و ضخامت این عایق بسیار متنوع است.

در مکان های مسطح و غیر قابل دسترس به صورت دستی و به کمک دستگاه تزریق صورت میگیرد. فوم پاششی با توجه به ویژگی های منحصر بفردی که دارد مثل قابلیت اجرا در نقاط سخت دسترس قابلیت اجرا بر روس سقف و انواع سطوح. عایق کاری سقف مثلاً در ساختمان ویلا در یک شهرک ویلایی اجرا می شود که فوم پاششی در چند مرحله بر روی سقف اسپری شده و پایدار می شود.

این فومها که به صورت مایع بوده و همچنین قیمت عایق رطوبتی پلی یورتان پاششی بر حسب مواد آن محاسبه شده که بعد از پاشیده شدن بر روی محل اجرا پف کرده و به سرعت خشک می شوند و یک عایق یکنواخت و با استحکام را بر روی سطح ایجاد کرده و بسیار کاربرد دارد. پس از خارج شدن به نسبت ترکیب یک به یک،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *