عایق فوم پاششی (spray foam)

عایق فوم پاششی یا عایق افشانه فوم (به انگلیسی: spray foam) یک نوع عایق ساختمان است که می تواند در دیوارها، سقفها، درزها و منافذ باز و دیگر بخشهای ساختمان استفاده شود، همچنین برای حفظ گرما در فصلهای سرد (یا سرما در تابستان) استفاده میشود. پلی یورتان پاششی (Spray polyurethane) که معمولا به نام اسپری فوم معروف است را می توان یکی از عایق های فوق العاده پیشرفته و البته مدرن در نظر گرفت که کاربرد های وسیعی را به خود اختصاص داده است.

چنانچه بخواهیم به ساختار فوم پاششی پلی یورتان بیشتر اشاره کنیم، بهتر است به این نکته توجه داشته باشید که معمولا این نوع عایق حرارتی و صوتی را یک ماده شیمیایی می شناسند که با ترکیب دو ماده ایزوسیانات و پلی ال می توانید مورد استفاده قرار دهید. روش تزریقی فوم پلی یورتان برای درزبند کردن و هوابند کردن تمام حفره ها، ترک ها، درزهای و مکان هایی که قابل دسترسی نیستند، به کار می رود؛ دو مایع ایزوسیانات و پلی یول که در کپسول های مجزا نگهداری می شوند، تحت فشار و حرارت معین در تفنگ دستگاه، ترکیب شده و پس از ورق کاری و ایجاد سوراخ های مشخص، در محل مورد نظر تزریق می گردد.

 

عایق پاششی پلی یورتان

خارج شدن از نسبت ترکیب یک به یک، احتمالا به خاطر عدم قابلیت دستگاه در حفظ دمای مواد پلی ال و ایزوسیانات در دامنه دمایی توصیه شده توسط تولید کننده مواد اولیه پلی یورتان می باشد باشد و یا مواد در تماس با مواد شیمایی دیگر آلوده شده و یا تاریخ تولید آنها گذشته است. چرا که به هر حال با هزینه ای معقول ومناسب شما این اختیار را دارید تا بهترین عایق را برای نصب انتخاب کنید. چرا که سلول بسته در مقابل آب و رطوبت بهترین دوام را از خود نشان می دهد. برای دماهای 50 تا 110 درجه سانتی گراد قطعا دوام و مقامت فوم پلی یورتان به شکل پاششی شما را متحیر خواهد کرد. در قسمت پشتی دستگاه یک نوع پیچ وجود دارد که با استفاده از آن میتوان شدت پاشش مواد بر روی سطوح مختلف را تنظیم کرد. ساندویچ پانل با عایق پلی یورتان تبریزساندویچ پانل یک ساختار سبک و مرکب است که از دو طرف به دو لایه محدود شده و در وسط یک لایه عایق قرار دارد که ماده عایق می بایست بسیار نرم و سبک و دارای خواص فیزیکی خاص باشد.

 

عایق فوم پاششی

عایق پلی یورتان پانل شکل دارای یک عایق هسته ای پلی ایزو یا پلی یورتان هستند و می توانند بخشی از ساختار بیرونی یا داخلی یک ساختمان باشند. شکل اسفنجی و هم چنین کاربرد برای دیوارهای داخلی از جمله مواردی است که شما برای استفاده از فوم یورتان سلول باز برای اجرای پلی یورتان پاششی باید در نظر داشته باشید. فوم پاششی پلی یورتان سلول بسته یا سلول باز به طور مستقیم به به سطح می چسبد ، چه سطح بیرونی و چه سطح درونی دیوارهای سازه. فوم پاششی پلی یورتان سلول بسته نیز به خاطر دوام، استحکام و مقاومت بیشتری که نسبت به سلول باز دارد. که حتی برای جلوگیری از ایجاد و انتقال انواع سروصدا نیز نقش پررنگی را ایفا می کند. به هر حال شستشو به تمیزی و کیفیت در طولانی مدت بسیار کمک می کند. در حال حاضر در بیشتر کشورهای توسعه یافته غیر قابل تصور است که در یک ساختمان یا یک پروژه ساختمان سازی از فوم پلی یورتان استفاده نشود.

فوم عایق پاششی

اسپری فوم پلی یورتان سلول باز مانع خوبی برای بخار نیست و در فضاهای باز استفاده نشود بهتر است. می توان گفت: با به کار گیری این فوم می توان مانع 70% از هدر رفتن انرژی شد. برای جلوگیری از چنین مشکلاتی لازم است که هنگام کار کردن با این فومها حتما از ماسک استفاده کنید. به هیچ عنوان لازم نیست تا از اتصالات و چسب های قوی برای چسپندگی این نوع عایق استفاده کنید، به این دلیل که ساختار فوم خود چسپندگی قابل قبولی را به وجود می آورد. شما برای استفاده از عایق رطوبتی مناسب به راحتی این اختیار را دارید که برروی کاربرد عایق سلول بسته حساب کنید. عایق رطوبتی در بسیاری از ساختمان ها به راحتی این اختیار را دارد که از رشد انواع باکتری و قارچ به دلیل نم دار بودن کف، سقف و دیوار جلوگیری نماید. همانند سرعت بالایی که برای نصب و اجرا وجود دارد و صددرصد این مورد خود دلیل مناسبی برای استفاده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *