نکات عایق پاششی پلی یورتان

یکی از مشکلات ساختمانها و سالن های صنعتی هدر رفت زیاد انرژی است، این نقیصه عموماً در صنعت پتروشیمی، دام و طیور ودیگر صنایع به دلیل قدیمی بودن عایق های استفاده شده  قابل مشاهده است.

اما عایق پاششی پلی یورتان تمام این مشکلات را برطرف می کند. در ساختار فوم پاششی پلی یورتان از ترکیب دو ماده به نام ایزوسایانات و پلی یول استفاده شده است. بعد از اسپری شدن این مواد بر روی سطوح واکنش نشان میدهند و ساختار محکم و بادوامی بر روی سطوح، منافذ و درزها به وجود میآید. فوم پاششی پلی یورتان جایگزین مناسبی برای مصالح قدیمی به شمار میآید به همین خاطر استفاده از این عایق در پروژه های ساخت وساز روزبه روز بیشتر میشود.

عایق پاششی جزء مواد تجدید ناپذیر به شمار میآید زیرا چرخه بازیافت فوم پلی یورتان به طبیعت بسیار طولانی است اما می توان آنها را بازیافت نمود. با انتخاب یک عایق بندی مناسب شما می توانید ساختمان خود را به مدت طولانی عایق بندی کنید. امروزه اکثر افرادی که در شهرهای بزرگ زندگی میکنند، برای آسایش و رفاه خود این نوع روش عایق کاری را در ساختمان خود به کار میبرند.

 

عایق پلی یورتان پاششی

فوم عایق پلی یورتان با گذشت زمان خواص خود را حفظ می کند و دچار تغییر شکل و آسیب نمیشود و از انعطاف پذیری بسیار بالایی برخوردار است. رطوبت یک از عوامل فرسایش و سایش ساختمان تلقی میشود که به تدریج موجب تخریب ساختمان خواهد شد. با استفاده از فوم پاششی پلی یورتان میتوان سازه را به طور کامل عایق بندی کرد تا طی عوامل طبیعی از قبیل برف و باران دچار فرسایش و سایش نشود.

در روش دوم برای مکانهای که امکان دسترسی به این مناطق کمتر است با کمک تفنگ مخصوص میتوان درزها و منافذ بازبین دیوار و پنجره را بهطور کامل عایق بندی کرد. این دو ماده قبل از پاشش گرم می شوند و تبدیل به مایع می شوند. برای عایق بندی ساختمان در متراژ بزرگتر باید از یک دستگاه پرقدرت جهت اسپری فوم پاششی پلی یورتان استفاده کرد. هنگام استفاده ازفوم عایق پلی یورتان باید از پوشش های ایمنی استفاده شود زیرا گازی که در هنگام کار با این فوم ها در فضا پخش میشود برای سلامتی مضر است.این فوم ها برای مکانهایی که نیاز به تعمیر یا بازسازی ندارند مورد استفاده قرار میگیرند. در ساختوساز برای جلوگیری از نفوذ رطوبت و کاهش انرژی در فصول سال باید ساختمان را ازهرجهت عایقبندی کرد.

 

در واقع می دانیم که این ترکیبات رنگی برای محافظت از سطوح در برابر رطوبت مورد استفاده قرار می گیرند. تحت پوشش قرار دادن تمامی سطوح بدون درز و شکاف که در نتیجه مانع فرار حرارتی می شود. یک لایه که برای حذف صداهای اضافی و همچنین کنترل حرارت در فضاهای مختلف استفاده می شود عایق رطوبتی پلی یورتان پاششی صوتی بوده که نمونه های حرارتی و صوتی آن در بازار موجود می باشد این عایق از ترکیب دو نوع مایع به نامهای ایزوسیانات و پلی یول تشکیل شده که به وسیله یک دستگاه و دو عدد شلنگ بر روی محل مورد نظر اسپری می شود. با استفاده از فوم پاششی پلی یورتان میتوان درزهای بین دیوارهای گچی برگ و کناف را به طور کامل پوشش داد تا سروصدای کمتری به داخل ساختمان منتقل شود. تختهها بر روی سطوح در کنار یکدیگر بهطور کامل چفت میشوند تا منافذ خالی بهطور کامل پوشش داده شوند.

فوم عایق پاششی

طول عمر مفید فوم اسپری پلی یورتان با توجه به عوامل محیطی حداقل ۱۰ تا ۱۵ سال بوده و حشرات و باکتری ها با توجه به ماهیت سلول بسته آن نمی توانند در آن زندگی و رشد نمایند. هوا به راحتی از داخل آنها عبور میکند و از لحاظ فیزیکی، استحکام کششی و ازدیاد طول بهتری دارند. از ویژگیهای بارز این عایق میتوان به استحکام و طول عمر بالای آن اشاره کرد. اما این کم شدن ضخامت مصالح باعث شده است تا اتلاف انرزی ساختمان ها بیشتر و مقاومت صوتی آن ها کمتر شود که این امر باعث احساس نیاز به عایق بندی حرارتی و صوتی خصوصا از نوع پلی یورتان شده است.

از ویژگیهای فوم پاششی پلی یورتان بر روی سطوح میتوان به وزن و حجم کم و یکدست بودن آن اشاره کرد. یکی از دلایل استفاده از این عایقها جلوگیری از مصرف بیش از اندازه انرژی و کاهش سوختهای فسیلی بوده به همین منظور در سراسر دنیا از تولید آن حمایت می شود بعد از اختراع این ماده دستگاه های اسپری کردن آن ساخته شد که حجم وسیعی از ساختمانها و خانه ها را می توان با آن عایق بندی کرد. پلی یورتان پاششی متشکل از دو نوع مایع است که در تفنگ مخلوط سازی دستگاه مربوطه، تحت فشار و حرارت با هم ادغام شده است و حجم آن پس از چند ثانیه سریعا به میزان ۲۰ تا ۳۰ برابر افزایش مییابد و به شکل فوم فشرده، منسجم و یکپارچه به ضخامت دلخواه (بسته به میزان ماده پلی یورتان پاشیده شده) درمیآید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *