نکات جالب درباره عایق پاششی

امروزه پیشرفته ترین عایق هایی که در سازهای مختلف مورد استفاده قرار می گیرد عایق های پاششی است که در زبان عام به آنها فوم گفته می شود، یکی از آنها فوم پاششی از جنس پلی یورتان است. امروزه اغلب سازندگان بناهای ، مرتفع ، برج ها و یا حتی ویلاها در راستای تفریح و سرگرمی ساکنان نهایت بهره را از فضای بام می برند. شیشه های دو جداره در زمینه عایق صوتی و حرارتی با پلی یورتان قابل رقابت نمی باشد. عایق پلی یورتان دارای دو نوع سلول است: سلول بسته و سلول باز.

 

انواع عایق های لوله ای در عایق کاری لوله های فرآیندی و مخازن کوچک سردخانه ای و صنایع گوناگون مانند صنایع گاز، نفت و پتروشیمی مورد استفاده قرار می گیرند. هر چند که امروزه استفاده از عایق حرارتی پلی یورتان در دیگر موارد از قبیل مخازن صنعتی نیز کاربرد دارد و ضمن اینکه از این نوع عایق ها در سقف های فلزی و خطوط لوله نیز استفاده می کنند.

امروزه کشور ما نیز منافع استفاده از عایق پلی یورتان را تشخیص و کاربرد عایق پلی یورتان پاششی در بسیاری از نقاط کشور به چشم می خورد.

عایق پلی یورتان پلیمری سبک، ارگانیک و پایدار متشکل از ایزوسیانات و ترکیب های هیدروژن دار و دارای پیوندهای یورتانی است که هدایت حرارتی بسیار کمتری نسبت به عایق های دیگر دارد. وقتی پاشیده شد دو ماده با هم ترکیب می شوند پلی یورتان را به وجود می آورند.

پشت پرده عایق پاششی

ضخامت ایده آل برای عایق باید حداکثر 5.1 سانتی متر و در 3 لایه باشد. همچنین در زمانی که درجه حرارت سطح مورد عمل پاشش خیلی پایین باشد باید از انجام پاشش فوم در دستگاه تزریق فوم اجتناب کرد. فوم مایع که در مکان عایق کاری، تزریق می شود و به فوم پلی یورتان تزریقی موسوم است. فوم مایع که در محل مورد نظر اسپری می شود و به عایق پلی یورتان پاششی معروف است.

فوم سخت پلی یورتان (Rigid Polyurethane Foam) به عنوان عایق حرارتی کاربردهای فراوانی دارد. دستگاه های مختلفی برای عایق پاششی وجود دارد که بنا بر حجم و شرایط اجرا متفاوت است. بنا به دلایل مختلفی قیمت عایق پاششی پلی یورتان ثابت و معین نیست.

اولین بار این فوم به جای لاستیک در صنایه نظامی استفاده شد. فراهم آوردن لاستیکی که توسط آن ها استفاده می شد، گران و دشوار بود و پلی یورتان به عنوان یک فوم سخت می توانست جایگزین بهتری برای لاستیک باشد، هم چنین می توانست بین لاستیک، شیشه و فلز چسبانده شود.

عایق پلی یورتان سلول باز به دلیل وجود فضاهای خالی توانایی جذب اصوات را دارد و این باعث می شود که عایق پلی یورتانی که دارای سلول های باز بیشتری است، به عنوان عایق صوتی عملکرد بسیار بهتری داشته باشد. همچنین فوم پاششی با توجه به عدم نیاز به هزینۀ ترمیم یکی از بهترین عایق هاست که سبب کاهش و صرفه جویی در هزینه می شود.

برای اجرای عایق رطوبتی در مکان هایی که امکان ترمیم عایق وجود ندارد، از فوم پاششی پلی اورتان سلول بسته استفاده می شود.

عایق صوتی پلی یورتان مابین دو ردیف بلوک در دیوارها و البته زیر سقف تالارهای عروسی انجام می شود. هیچ محدودیتی برای قرار گرفتن در معرض پلی اورتان در ایالات متحده توسط OSHA (اداره ایمنی و بهداشت کار) یا ACGIH (کنفرانس آمریکایی بهداشت کارگران صنعتی) تعیین نشده است.

عایق صوتی یا عایق حرارتی پلی یورتان به روش فوم پاششی اجرا می شود .

وزن فوم پاششی به میزان ضخامت، چگالی نوع مورد استفاده و مقدار سطح اجرا شده بستگی دارد. وزن پلی یورتان پاششی بسیار ناچیز است. پلی یورتان را غالباً بصورت مستقیم می توان بر روی انواع سطوح پاشید ولی، لازم است سطح مورد نظر کاملاً پاک شود و مواد کثیف، خاک، دود و چیزهایی که مانع چسبیدن فوم به سطح می گردد، حذف شوند. اگر سطح کار عاری از رطوبت، گرد و خاک، روغن باشد و طبق اصول آموزش داده شدن توسط تولید کننده مواد پلی یورتان استفاده گردد، اصولا مشکلی با چسبندگی فوم به سطح کار نباید بوجود آید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *