استفاده از عایق پاششی پلی یورتان

یکی از مزایای بسیار مهم مخلوط های پلی یورتانی بر پایه آب، واکنش کامل آنها در طی فرآیند است، به طوریکه در پایان واکنش هیچ ایزوسیانات آزادی بر جای نمی ماند. یکی از روش های عایق بندی کامل دیواره های سوله و ساختمان ها که محبوبیت فراوانی هم پیدا کرده است استفاده از عایق حرارتی فوم پاششی پلی یورتان است که یک نوع فوم سلول بسته می باشد.

پلی یورتان پاششی از دو نوع ماده تشکیل شده است که در تفنگ مخلوط ساز دستگاه مربوطه، تحت فشار و حرارت با هم ادغام شده و حجم آن پس از چند ثانیه سریعاً به چندین برابر افزایش می یابد و به شکل فوم فشرده، منسجم و یکپارچه به ضخامت دلخواه (وابسته به میزان ماده پلی یورتان پاشیده شده) در می آید.

از فوم پلی یورتان پاششی به منظور تشکیل یک سطح بدون درز و یکپارچه استفاده میشود. عایق پاششی پلی یورتان به عنوان عایق حرارت مورد استفاده قرار میگیرد ولی ناگفته نماند که این عایق پاششی عمل عایق رطوبتی را هم انجام می دهد. از این رو پلی یورتان علاوه بر عایق حرارتی و صوتی به عنوان عایق رطوبتی نیز در مناطق رطوبت خیز سراسر دنیا از جمله شمال کشور خودمان از اقبال بیشتری برخوردار است.

 

عایق پاششی پلی یورتان

نفوذ ناپذیری در مقابل آب باعث شده که پلی یورتان به عنوان عایق نما ساختمان فقط در نماهای خشک مورد استفاده قرار گیرد. عایق های پلی یورتان از زمان اختراعشان، به صورت خاص در ساختمان های بسیاری مورد استفاده قرار می گیرند. هر کدام دارای زمان بندی خاص برای بستن فوم که شامل عایق کاری، تولید قالب یا ایجاد یک محصول جدید است، می باشند. عایق بندی اسکلت های چوبی، آجری،آهنی،سیمانی و بتنی ساختمان ها (اعم از دیوارها و سقف ها).

از جمله مهمترین فاکتورهایی که در انتخاب عایق حرارتی مناسب کاربرد دارد مقاومت حرارتی آن هاست چرا که نشان دهنده میزان عبور گرما از آن هاست. فوم پاششی پلی یورتان در صنعنت ساختمان سازی باعث جلوگیری بیش از ۷۰ درصد حرارت سرما و گرما می شود.

کاربرد عایق فوم پاششی

پلی یورتان (به انگلیسی: Polyurethane) به دسته ای از مواد شیمیایی گفته میشود که از واکنش پلی یولها و ایزوسیاناتها به عنوان مواد اصلی تشکیل دهنده ساخته می شوند. با این حال اسپری نمودن فوم بر روی سطح سرد که دارای دمایی پایین تر از حد مجاز توصیه شده توسط تولید کنندگان است می تواند موجب تشکیل یک لایه لاکی شکل با دانسیته بالا بر روی سطح پاشش کاری گردد که موجب کاهش کیفیت چسبندگی فوم گردد.

در ساخت و ساز ساختمانی: برای ساخت و تولید مواد ساختمانی ضد آب، عمل آوری سطوح رنگ شده، اشباع بتن به منظور کاهش تخلخل، به منظور دریافت سیلیکوسیلات و مقاوم کردن سیمان در برابر اسید. این پوششها در حالت خشک سطح نیمه براق سفید رنگی را ایجاد میکنند که برای پوشش کفهای بتنی یا تزئین کفپوشهای چوبی به ویژه در مواردی که مقاومت در برابر الکل یا آب حائز اهمیت است، بسیار مناسب تشخیص داده شده اند.

امولسیونهای آکریلیکی نیز تقریباً برای چند سال جزو کالاهای مقرون به صرفه محسوب میشدند که کاربرد زیادی در پوششهای تزئینی دارند، به خصوص در کفپوشهای از جنس پلی اورتان که در مقابل سایش نسبت به نوع آکریلیکی بسیار مقاوم ترند، ولی این ترکیبات گران بوده و تلاش میشود تا فرمولهای جدید ارزان از آنها تهیه شود.

وزن پلی یورتان پاشیده شده به سطح موجود چقدر است؟

وزن عایق پاششی اجرا شده با توجه به ضخامت فوم و دانیسیته آن متفاوت است

آیا سطح موجود در صورت استفاده از عایق پلی یورتان پاششی بایستی برداشته شود؟

خیر نیازی به برداشتن سطح نیست و فقط باید سطح سیقلی یا چرب نباشد

چند سال یک بار می توان پوشش عایق پلی یورتان را ترمیم نمود این تجدید پوشش موجب افزایش عمر سیستم عایق کاری پلی یورتان پاششی می شود.

ضریب انتقال حرارت پایین این نوع از فوم های پلی یورتان و دارا بودن راندمان بالای عایق کاری موجب استفاده فراوان و گسترده از این نوع فوم پلی یورتان در منازل و صنایع شده است.

رعایت نکردن اصول اجرای عایق پاششی منجر به ایجاد ساختار سلولی ضعیف و ناپایداری ابعادی در فوم می گردد که موجب جمع شدگی و ترک خوردن فوم، ایجاد حفره و درز و چسبندگی ضعیف فوم به سطح می گردد.

عایق های پلی یورتان در نمای خارجی ساختمان به صورت عایق صوتی حرارتی به کار می روند. عایق های پلی یورتان از بهترین عایق ها به شمار می آیند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *