عایق پلی یورتان پاششی

عایق پلی یورتان پاششی: عایق پاششی صوتی

در این نوع عایق پلی یورتان سلول های باز زیادی وجود دارد و باعث می شود در این نوع عایق حفره های هوایی به وجود بیاید که باعث جذب امواج صوتی می شود.
عایق صوتی به خاطر این ویژگیها عایق صوت است ولی تا حدودی عایق حرارت هم هست ولی عایق رطوبت نیست و آب را جذب می کند.

در عوض عایق سلول بسته عایق حرارتی است، اگر در عایق به کار رفته سلول های بسته زیاد باشد این عایق یک عایق حرارتی خوب است.

از جمله خواص مهم در ترکیبات این عایق ها می توان به کم بودن گاز دی اکسید کربن به وجود آمده، یکدست بودن و زمان اجرای حدود ۳۰ دقیقه آن اشاره کرد.

عایق کاری به روش پاششی (فوم پاششی پلی یورتان) به دلیل شیوه نوین اجرای آن همواره با ابهام و سوالات فراوان برای متقاضیان همراه بوده، از این رو در صدد برآمدیم برخی از مهمترین و پر تکرارترین این سوالات را پاسخ گوییم.

  • مزیت عایق پاششی:
    به علت پاشش یکنواخت و مستمر، تمامی فضا های خالی و حفره های هوایی در  محل پر شده و لایه کاملی از عایق بر روی سطح مورد نظر قرار میگیرد و در پایان قسمت های اضافی عایق توسط اره بریده شده و سطح عایق صاف می شود.
  • عایق پاششی بهتر است یا عایق پیش ساخته:
    اساسا مسئله اصلی این است که به هنگام نصب، عایق های پیش ساخته و پانلی در مقابل زوایای سقف، دیوار و کف درز و شکاف مشکلات زیادی بروز می کند و بخش های خالی زیادی به جا می ماند و همین شکاف ها باعث عدم یکپارچگی و در نتیجه بروز پل حرارتی و صوتی می شود.

 

عایق پلی یورتان پاششی

عایق های پانلی یکپارچه نیستند ولی عایق پاششی می توانند بسیاری از درزها را بپوشانندهر چند بیشتر کانتینر های فریزری با عایق پلی یورتان پیش ساخته محافظت میشوند و  هر دو نوع عایق از فوم پلی یورتان ساخته شده اند ولی زوایای غیر قابل دسترس در نوع پیش ساخته بصورت کامل پوشانده نمی شود مگر اینکه بوسیله عایق تزریقی پلی یورتان درزگیری شود.

پلی یورتان از ترکیبات هیدروژن دار و ایزوسیانات تشکیل شده و جزء مواد پر مصرف در جهان است.

یکی از اجزای تشکیل دهنده پلی ال می باشد. در مواد اولیه تشکیل دهنده فوم پلی یورتان، عامل پف زا (Blowing Agent) می باشد که یکی از انواع گازهای کلرو فلروکربن (CFC) مانند گاز ۱۴۱B می باشد.

در صنایع مبلمان برای ساخت قطعه های دکوراتیو و فوم چوب از پلی یورتان استفاده می شود، همچنین در صنایع عمران و معدن به صورت های مختلف به کارگیری می گردد. مواد اولیه عایق پاششی پلی یورتان در مخزن مخصوص، به طور مجزا نگهداری می شود و در هنگام استفاده پس از تکان دادن با هم ترکیب و در سطح مورد نظر پاشیده می شوند.

عایق پاششی پلی یورتان به عنوان عایق حرارتی در صنعت و ساختمان های مسکونی و اداری (نوعی از پلی یورتان که سلول های بسته آن بیشتر می باشد) استفاده می شود و البته عایق پاششی به عنوان عایق حرارتی در ساختمان کاربرد ویژه ای دارد.

به منظور دستیابی به ضخامت فوم پاششی پلی یورتان در دستگاه تزریق لازم است تنظیمات متناسب انجام شود، و همچنین لایه های بیشتر را می توان با پاشش دوباره فوم بر روی دیواره ایجاد کرد.

فوم پاششی بالاترین مقاومت حرارتی را در بین این نوع عایق ها دارا می باشد.

همچنین عایق پاششی به عنوان یک عامل چسبنده برای ساخت و تولید مواد سرامیکی که در برابر محیط های دارای خورندگی بالا مقاوم بوده و دارای قدرت مکانیکی بالا میباشد، خواص دی الکتریک و مقاومت حرارتی بالا، برای ساخت و تولید مواد با مقاومت بالا در برابر دمای بالای ۱۷۵۰°C و بار بالای 127 kg/sm3. برای پردازش مایعات حفاری و بهبود خواص ساختاری و مکانیکی آنها در زمان حفاری چاههای نفت و گاز و به عنوان یک مایع افزودنی در ملات سیمان استفاده می شود

در خصوص قیمت عایق پاششی قیمت ثابتی وجود ندارد و در مورد ثابت نبودن قیمت عایق پاششی پلی یورتان دلایل متعددی وجود دارد که بیشترین علت عدم یکسان بودن سطوح اجرا و لزوم بازدید از پروژه است.

از عایق پاششی می توان در سیستم های عایق کاری صوت و دما به منظور تشکیل یک سطح بدون درز و یکپارچه استفاده نمود. نفوذ عمیق به داخل منافذ بدون گرفتگی آنها انجام می شود.

در مورد اجرای عایق پاششی اجرای پروژههای با متراژ پایین نه تنها صرفه اقتصادی ندارد، بلکه گاهی هزینه استارت ماشین آلات و تجهیز کارگاه را هم پوشش نداده و حتی بعضاً اجرای پروژه با زیان همراه خواهد شد.

پروژه های عایق حرارتی پلی یورتان پاششی هیچ درز یا شکافی نخواهند داشت و این موجب می شود که یک عایق موثر هوا برای از بین بردن نشت گرما یا سرما و به حداقل رساندن پل حرارتی داشته باشیم.

در اجرای فوم پاششی مواد پلی یورتان در ابتدا به صورت مایع روی سطوح مورد نظر پاشیده یا اسپری می شود و پس از 3 تا 5 ثانیه به شکل سطح کار درامده و پف می کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *