عایق پاششی پلی یورتان: عایق بهینه

در طول تاریخ بشر برای حفاظت در برابر سرما و گرما از یک سری مواد به عنوان محافظ و عایق استفاده کرده است، به این ترتیب در هر گوشه ای از جهان، مواد و ترکیبات مختلف به عنوان عایق به کار رفت. اما هر کدام از این عایق ها مشکلاتی داشتند که مانع از عایق بندی کامل و مقاوم ساختمان ها می شد.

تا آنکه سال 1937 میلادی رسید و دانشمندی آلمانی به نام اتّو بایر (Otto Bayer) هنگام انجام آزمایش های شیمی در آزمایشگاه فاربن در شهر لورکوزن، ترکیب عجیبی اختراع کرد که قرار بود تمام کاستی ها و ضعف های هزاران سالۀ آدم ها را در ساخت عایق جبران کند. او نام این ترکیب را پلی یورتان گذاشت.

عایق پلی یورتان پلیمری سبک، ارگانیک و پایدار متشکل از ایزوسیانات و ترکیب های هیدروژن دار و دارای پیوندهای یورتانی است که هدایت حرارتی بسیار کمتری نسبت به عایق های دیگر دارد. هنگام پاشش این دو ماده با یکدیگر ترکیب شده و عایقی یکدست و یکپارچه را به وجود میآورند.

عایق پاششی پلی یورتان یک عایق پیشرفته حاصل از صنعت شیمی است که در دو نوع صوتی و حراراتی تولید می شود. عایق صوتی که مانع ورود و انتقال اصوات مزاحم در فضای عایق کاری شده می شود. عایق پاششی سلول باز به دلیل وجود فضاهای خالی توانایی جذب اصوات را دارد و این باعث می شود که عایق پلی یورتانی که دارای سلول های باز بیشتری است، به عنوان عایق صوتی عملکرد بسیار بهتری داشته باشد. برای خرید عایق صوتی پلی یورتان می توانید با ما در ارتباط باشید.

انتخاب عایقی درست سبب خواهد شد شما بتوانید مدت زمان زیادی از مزایای این محصول بهره مند شوید. شما با توجه به این نکات میتوانید محصولی مناسب با پروژه خود انتخاب کنید. در این مقاله به بررسی بهترین نکات برای انتخاب عایق پاششی پلی یورتان پرداختیم.

وزن فوم پاششی به میزان ضخامت، چگالی نوع مورد استفاده و مقدار سطح اجرا شده بستگی دارد. فوم عایق پلی یورتان در سنوات اخیر به دلایل مختلفی نظیر سهولت تولید، وزن کم ، عملکرد بهتر ، عمر طولانی ، عدم جذب آب و عدم لانه گزینی حشرات و حیوانات موذی به تدریج جایگزین سایر عایق ها شده است. به طور نسبی و میانگین می توان گفت که برای هر یک متر مربع به ضخامت 5 سانت عایق پلی اورتان 2 کیلو گرم مواد مصرف می شود.

 

فوم پاششی پلی یورتان چقدر وزن دارد؟

 

فوم پاششی پلی یورتان چقدر وزن دارد؟

این فوم با توجه به مقاومت مطلوب در برابر انتقال حرارت، سرعت اجرا، نیاز به نیروی اجرایی کم، وزن سبک، پاششی بودن و عدم نیاز به تعبیه اتصالات، یکنواخت بودن پس از اجرا بر روی سطوح خاصیت چسبندگی بالا و قدرت جذب آب مطلوب، برای استفاده در عایقکاری ساختمانها مناسب است.

اما نکته حائز اهمیت این است که این محصول را حتماً به صورت درست اجرا کنید. این محصولات طول عمر بسیار بالایی و از اتلاف انرژی جلوگیری می کنند البته اگر به صورت مناسب انتخاب و اجرا شوند. از نحوه تولید این فوم تا کاربردها و ویژگی های آن فرآیند زیادی طی می شود.

آیا سطوحی که قرار است با فوم پلی یورتان پاششی عایق شود، باید برداشته شوند؟

اگر سطح مورد نظر سیقلی یا چربی و روغنی نباشد نیازی به برداشتن سطح نیست. سطوح لیز مانند تفلون و پلی اتیلن یا شیشه قابلیت اجرای پوشش فوم پلی یورتان را ندارند مگر اینکه قبل از عایق کاری روی آنها با سطح دیگری پوشانده شود.

فوم مایع که در محل مورد نظر اسپری می شود و به عایق پلی یورتان پاششی معروف است. از نظر عایق بندی جهت جلوگیری از هدر رفت انرژی و نیز عایق صوت و حرارت، فوم پلی یورتان پاششی بسیار مقرون به صرفه است و یک نوع سرمایه گذاری بلند مدت به شمار می رود که در طی زمان تمام هزینه های مربوطه را جبران می کند.

روی عایق پلی یورتان پاششی تمرکز کنید!

عایق پلی یورتان موجب صرفه جویی انرژی تا 70% می شود پس وقت آن رسیده که برای استفاده از آن متمرکز شوید.

به دلیل فرآیند گرماده ایزو سیانات و پلی ال در حین ترکیب از پیوند مولکولی بالایی برخوردار است. به همین دلیل با شروع جنگ جهانی دوم استفاده از پلی یورتان گسترش یافت. فوم پلی یورتان را می توان پس از خشک شدن شکل داد و آن را رنگ آمیزی نمود.

عایق پلی یورتان چه انواعی دارد؟

عایق پلی یورتان دارای دو نوع سلول است: سلول بسته و سلول باز. عایق سلول بسته نیز به دلیل ساختار سلولی فشرده، برای عایق حرارتی و رطوبتی مناسب تر است. عایق رطوبتی که مانع نفوذ رطوبت و آب به محیط می شود و قابل شستشو است. در نتیجه هدر رفت انرژی در ساختمان را به حداقل می رساند. مخازن، خطوط لوله و سیستم های خنک کننده در صنایع نفت و گازسالن های مرغداری (50 تا 70 درصد صرفه جویی در مصرف انرژی) همچنین سالن های پرورش قارچ که با توجه به قیمت بالای فرآورده های نفتی و کاهش یارانه پرداختی دولت، مدیریت مصرف و بهره وری انرژی در صنایع تبدیل به یک ضرورت شده است.

با توجه به ویژگیهای خاص این نوع عایق کاری برای سطح زیرین بهترین راه استفاده از عایق پلی یورتان پاششی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *