نکاتی جدید در مورد عایق فوم پاششی

عایق پاششی پلی یورتان یک عایق پلیمری است که با ترکیب دو جزء ایزوسیانات و پلی یول بدست می آید. پلی اورتان مورد استفاده در این روش، از نوع ۱۰۰٪ جامد و با مواد اولیه دو جزئی است ولی در برخی سطوح مانند لوله ها نبایستی چسبندگی زیادی به سطح لوله از این پوشش توقع داشت.

با وجودی که هر تولید کننده فوم پلی یورتان دمای سطح پاشش پلی یورتان را بر اساس مشخصات مواد خود تعیین می کند، اکثر سیستم های فوم پاششی پلی یورتان بر این که دمای سطح پاشش باید بالای ۱۰ درجه سانتی گراد باشد هم نظرند.

عایق پلی یورتان در دو نوع سلول باز و سلول بسته تولید می شود که نوع سلول باز ارزانتر است به دلیل که آن را با استفاده از مواد شیمیایی کمتر و در حجم بیشتر تولید می کنند.

اغلب در پروژه های عایق سقف با راندمان بالا از فوم پاششی استفاده می شود، برای نمونه در برج میلاد تهران عایق کف سکوی دید باز برج میلاد با این نوع فوم عایق کاری و بعد روی آن سنگفرش شده است. عایق پلی اورتان یک پلیمر جامد قابل احتراق است و در صورت قرار گرفتن در معرض شعله باز این اتفاق رخ میدهد. به دلیل اشتعال پذیری مواد، باید با استفاده از بازدارنده های شعله (پوشش ثانویه عایق)، (حداقل در مورد عایق منازل ) این مشکل را برطرف کرد.

 

عایق پلی یورتان پاششی

اگر هنگام پاشش فوم پلی یورتان بیشتر از سطح مورد نظر پاشیده شود، عایق اضافی را میتوان به اندازه مورد نظر برش داد.

سطحی که عایق پاششی می شود تا سالهای زیاد ماندگار است چرا که این نوع عایق ضریب اطمینان بالایی دارد و همچنین پاک کردن فوم آن از سطح ، به هیچ وجه ساده نیست. پس باید توجه داشت که این عایق یک عایق دائمی است.

به طور کلی، تشکیل فوم پاششی پلی یورتان با کیفیت بالا نیازمند بهره گیری از عوامل مختلفی از جمله تنظیم دستگاه، انتخاب مواد اولیه مناسب، اجرای صحیح و اصولی کار طبق دستورالعمل شرکت تولید کننده مواد اولیه پلی یورتان و غیره می باشد.

همانطور که در شکل ۳ می بینید، حفره های بزرگ و نواحی ورقه ورقه شده در این نمونه نشان دهنده اسپری فوم با دانسیته پایین بر روی یک سطح سرد می باشد. همانطور که از شکل ۴ مشخص است، گرمای بیش از حد حاصل از واکنش فوم پلی یورتان حتی می تواند موجب سوخته شدن فوم پلی یورتان گردد. برای اجرای عایق رطوبتی در مکانهایی که امکان تمدید عایق وجود ندارد، از فوم پاششی پلی اورتان سلول بسته استفاده میشود.

 

ترکیبات فوم عایق پاششی پلی یورتان

فوم پاششی بیشتر در ظاهر شبیه اسفنج و اغلب برای دیوارهای داخلی استفاده میشود. عایق پاششی مخلوطی از رزینهای ویژه و جزء رنگ زاست. آب امولسیون هیدرید الیگو متیل سیلوکسان، یک مایع سیلیکونی ارگانیک که حاوی حلال نمیباشد. در آب و الکل ضعیف قابل حل نیست. عدم جذب در محیط زیست، و چرخه بازیافت ۴۰۰ ساله از معایب انواع پلی یورتان است. علاوه بر این ماده، مواد افزودنیِ دیگری نیز جهت ایجاد خواص موردنیاز به ترکیب اضافه میشود که عدم وجود آنها یا تغییر میزان به کاررفته در فرمولاسیون میتواند محصول نهایی ساخته شده را به شدت تحت تأثیر قرار دهد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *