نحوه استفاده از عایق پاششی

عایق پاششی یک مانع بسیار خوب برای بخار آب و هوا می باشد و مناسب برای استفاده در فضای باز است. عایق صوتی- حرارتی پلی یورتان 55 دسیبل کاهش صدا دارد، درحالیکه بلندترین صدای اطراف ما 90 دسیبل می باشد(90 دسیبل صدا با سیستم های پخش موزیک مکانیزۀ اتومبیل ها و مجالس عروسی تولید می شود). درست مانند آنچه که در استودیو های حرفه ای انجام می شود.

این عایق در ابتدا در سال 1940 برای هواپیما ها به کار گرفته شد سپس در سال 1970 از آن در صنعت ساختمان سازی نیز استفاده شد. در ادامه این مطلب به شما خواهیم گفت که فوم پاششی پلی یورتان چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

به طوری که پلی یورتان سلول باز پاششی، سلول های کوچکتر، وزن سبک تر و انعطاف بیشتری دارد.در واقع ساختار سلولی عایق صوتی فوم پاششی پلی یورتان سبب شده که فاصلۀ میان سلول ها با هوای اتمسفر، مانند یک اسفنج، پر شود و دارای حفره های هوا که مانند بخشی از ساختار فوم عمل می کنند، باشد و در نتیجه به عنوان یک جاذب صوتی قوی در آکوستیک و عایق سازی صوتی به کار رود

فوم عایق پاششی سلول بسته

عایق فوم سلول بسته نوع بسیار متراکم تر و با چگالی بیشتر نوع سلول باز می باشد و دارای ساختار سلولی ریزتر و فشرده تر است . برای دیوارهای داخلی یا دیوارهای بین واحد های ساختمانی ، زیر سقف ها ، بین طبقات و داخل سرویس های بهداشتی بسیار مناسب می باشد. عایق پانلی به عنوان عایق بلاک های بتنی و یا خاکستری نیز ثبات سازه را افزایش می دهد.

امولسیونهای آکریلیکی نیز تقریباً برای چند سال جزو کالاهای مقرون به صرفه محسوب می شدند که کاربرد زیادی در پوشش های تزئینی دارند، به خصوص در کفپوشهای از جنس پلی یورتان که در مقابل سایش نسبت به نوع آکریلیکی بسیار مقاوم ترند، ولی این ترکیبات گران بوده و تلاش میشود تا فرمول های جدید ارزان از آنها تهیه شود.

برای استفاده از عایق پاششی می توان از کپسول های آماده استفاده کرد، هر کپسول بوسیله یک شیلنگ رابط به یک گان پلاسیتیک مخصوص متصل شده است که این گان بوسیله یک میکسر که به سری آن متصل می شود دو ماده اصلی فوم پاششی را ترکیب می کند. پلی یورتان به طور قابل ملاحظه ای از دو ماده خام : ایزوسیانات و پلی یول ساخته شده است . سلول باز به دلیل اینکه با مواد شیمیایی کمتر و در حجم بیشتر تولید می شود ارزانتر است.

 

عایق پاششی پلی یورتان: کپسول های آماده

این کپسول ها که بصورت آماده و توسط شرکتهای مختلف تولید می شوند دو ماده اصلی فوم پلی یورتان یعنی ایزوسیانات و پلی یول را بصورت مجزا در کپسول های تحت فشار بسته بندی می کنند.

علاوه بر این ویژگی ها عایق پلی یورتان کاربردهای گسترده ای در موارد مختلف دارد. از ویژگیهای شاخص عایق پلی یورتان سرعت اجرای بسیار بالا، دسترسی به تمام نقاط با کمترین میزان پرتی و ماندگاری بسیار طولانی است.

عایق پاششی بصورت پیش ساخته وجود ندارد، اولین و مهم ترین دلیل پیش ساخته نبودن این عایق و ساخته شدن آن در محل اجرای پروژه است که این باعث می شود عوامل محیطی مثل وزش باد، دما و همچنین فرم و نوع سطح پروژه در میزان مصرفی عایق تأثیرگذار باشد. درست است که عایق پاششی پلی­ یورتان مزایای زیادی دارد اما در کنار این مزایا به دلیل یک سری از عوامل معایبی نیز دارد. که در خصوص آنها نیز توضیحاتی ارائه می شود.

در زمان اسپری کردن باید به این نکته دقت داشته باشید که مواد به صورت یکدست بر روی سطوح اسپری شوند تا همه درزها و شکافها بهطور کامل پوشش داده شوند تا به میزان قابلتوجهی سروصدای کمتری به انتقال داده شود.

 

استفاده از این مواد در صنعت ساخت و ساز با توجه به خواص متنوع آنها غیر قابل اجتناب به نظر می رسد. فوم های پاششی، بیشتر برای عایق کاری دیوارها و سقف ها و زیرشیروانی ها در سازه های مسکونی و تجاری و صنعتی، استفاده می شود. در مدل سلول بسته فضای آزادی بین سلول ها وجود ندارد. فوم پاششی پلی یورتان در دو نوع سلول باز و سلول بسته اجرا می شود.

دو نوع بسیار معمول پلی یورتان که به صورت متداول برای عایق کاری دیوارهای خارجی استفاده می شود: عایق به صورت پاششی یا عایق پانلی می باشد که هر دو می توانند در سطح زمینه ی پروژه اعمال گردد. همانطور که از شکل ۶ و ۷ و ۸ دیده می شود، ترک خوردگی، وجود درز و حفره در فوم های سلول بسته نشانگر ترکیب نامناسب مواد یا ضخامت بیش از حد در اثر پاشش پیوسته فوم بر روی دیوار یا سقف، بدون دادن زمان لازم برای خروج گرما هنگام واکنش باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *