عایق پاششی یک عایق عالی

یک عایق کاری درست باید باید مانع بسیاری از شرایط مانند صوت، نفوذ هوا، ورود رطوبت، اتلاف گرما و نفوذ صداها شود. علاوه بر اینها  باید سبک بوده و اجرای آسانی داشته باشد. عایق کاری یک ساختمان تنها محفوظ نگه داشتن آن از نفوذ هوا، نفوذ حرارت و برودت نیست.

ما هر روز مصالح جدیدی را می بینیم و با آنها آشنا می شویم که از نوع قبلی ضخامت کمتری دارد. عایق های قدیمی اتلاف انرژی و هزینه های اضافه زیادی را به مردم تحمیل می کند. اما عایق پاششی پلی یورتان یک عایق بهینه و مدرن است. این عایقها دارای ویژگیهای زیادی در نوع ساختار مواد همچنین از نظر اجرایی نیز در کلیه کشورهای توسعه یافته نیز به عنوان مقاوم ترین عایق مورد استفاده قرار میگیرند.

عایق پاششی پلی یورتان به طور معمول از یک «پوسته نازک» تشکیل شده، که گاهی اوقات در داخل کف، دیوارها سا سقف استفاده می شود.

پلی یورتان در صنعت خودرو سازی برای ساخت وساز داشبورد و ضربه گیر های خودرو ها استفاده می گردد.

اما فوم پلی یورتان در ساختمان سازی کاربرد گسترده ای دارد. می توان گفت عایق های حرارتی پلی یورتان بسیار منعطف هستند، آن ها با به کاری گیری همین انعطاف بالای خود می توانند علاوه بر ساختمان های در حال ساخت، برای عایق بندی ساختمان های در حال بازسازی نیز استفاده شوند. علاوه بر اين مقاومت در برابر رطوبت و اسيد نيز جزو ديگر مزاياي عايق است.

همچنین عایق پاششی ضد جانوران و حشرات است و  عايق پلي يورتان در برابر ميکروب، قارچ و آلودگي مقاومت بالايي دارد و ضد باکتري و جانوران موذی است به همين دليل از رشد حشرات و ساير جانوران موزي پيشگيري مي کند و نقش موثري در حفظ بهداشت خانه دارد.قابليت تزريق و قالب گيري: اين فوم براي سطوح مسطح و غير قابل دسترس گزينه مناسبي است چون ميتوان آن را تزريق يا قالب گيري کرد.حجم بالا: فوم پلي يورتان پاششي حجم بالايي دارد و تمام قسمت هاي مد نظر را پوشش ميدهد. عایق پاششی قابلبت رنگ آمیزی دارد این عایق بعد از خشک شدن در محل کار قابلیت رنگ آمیزی و شکل دادن را دارد.

در واقع ماده فوم پلی یورتان درون یک دستگاه فشار قوی ریخته می شود و با حفظ نکات ایمنی تنها در مکان های مورد نظر پاشیده می شود، البته انجام این کار باید توسط افراد ماهر انجام شود. پس از ترکیب شدن و پاشیدن روی سطح مد نظر تغییر شکل می دهد و به حالت فوم در می آید.

استفاده از فوم عایق پاششی

استفاده از فوم پاششی پلی یورتان می تواند به طور کلی باعث صرفه جویی در هزینه های انرژی شود، این محصول می تواند ۵۰ درصد ایده آل تر از عایق های سنتی همچنان پوشش دهی دیوارها درزها را انجام دهد، بر همین اساس ساختمان در برابر فرسایش و رطوبت در امان می ماند.

امروزه بیشتر سالن های پرورش دام و طیور سعی دارند از این نمونه فوم پاششی در کف، سقف و البته دیوارها استفاده کنند؛ زیرا علاوه بر حفظ دمای سالن می تواند عایق خوبی برای کنترل رطوبت و کاهش آلودگی های صدا باشد.

بالا بودن درجه حرارت باعث کاهش دانسیته به ویژه در قسمت های نازک خواهد شد. با پرکردن تمامی شکاف ها ، هدر رفتن حرارت و برودت را از بین می برند. بنابراین در سال های اخیر در ساختمان سازی توجه بیشتری به عایق های صوتی و حرارتی شده است چرا که باعث کاهش اتلاف انرژی و بالا رفتن آسایش خانواده ها می گردد. عایق صوتی پلی یورتان که به سلول باز معروف است به دلیل وجود حفره های هوا دافت بافت مواد باعث جذب صدا میشود. که در نتیجه باعث مصرف زیاد و افزایش هزینه خواهد شد.

 

پلی‌ یورتان بزرگترین دستاورد اوتو بایر؟

اوتو بایر (Otto Bayer)، شیمیدان آلمانی که سهم قابل توجهی در فناوری شیمیایی در آلمان داشت، او موفق به کشف پلی یورتان شد. … [Source: ISNA]

 

هزینه عایق پاششی پلی یورتان

عایق پاششی بصورت کلی برای سطوح صاف و یکدست هزینه مشخصی دارد ولی برای قسمتهای ذوزنقه تا 22% و سطوح ایرانیت تا 27% و سقف های گنبدی و هشتی (8) و سقف شیروانی (برای تاج وسط) هر نیم متر به اندازه 3 متر فوم پاششی مصرف می شود.

روش ساخت عایق پاششی : عایق پلی یورتان از ترکیبات برخی رزین ها و مواد شیمیایی از قبیل ایزوسیانات با دیگر ترکیبات مفید تهیه شده است. این نوع عایق از رزین و مواد شیمیایی، مانند پلی اورتان (Polyurthane) یا دیگر ایزوسیانات ها(Isocyanate) تشکیل شده است. جنس این فوم از عایق پلی یورتان بوده و طریقه استفاده از آن به شکل اسپری یا پاششی است.

لازم است تا در زمان افشانه فوم پلی یورتان از لباس پوشیده استفاده کنید و با تجهیزات لازم، نکات ایمنی را رعایت کنید؛ زیرا ذرات پلی یورتان می تواند با نفوذ در چشم و یا پوست مشکلاتی از قبیل سوزش و التهابات شدیدی را برای انسان به وجود آورد، البته تنفس کردن این ماده شیمیایی از طریق دهان و یا بینی می تواند مخاطرات جدی تری را برای ریه شخص به وجود آورد، از این رو در زمان استفاده از فوم پاششی از جنس پلی یورتان هرگز پوشیدن ماسک تنفسی، لباس مناسب کار، عینک ایمنی و از همه مهمتر دستکش را فراموش نکنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *