توجه به نکاتی درباره عایق فوم پاششی

نکاتی از عایق پاششی پلی یورتان

به موازات ورود و استفاده از تکنولوژی های جدید در صنعت ساخت و ساز در ایران، تولید و استفاده از عایق پلیمری نیز از نیمه دهه ۱۳۸۰ در ایران شروع شده است. با وجود تلاشهای فراوان در این زمینه هنوز هم به علت نگاه سنتی و عدم ریسک پذیری عایق های پلیمری جایگاه خود را در ایران تثبیت نکرده است از این رو شاهد هستیم که میزان تولید کارخانجات داخل کشور محدود می باشد یا به امر صادرات به کشورهای همسایه می پردازند.

عایق پلی یورتان به چند شکل استفاده می شود که مرسوم ترین آنها روش پاششی است روش دیگر استفاده از تخته های آماده است که این تخته ها کنار هم چفت می شوند و برای دیوار یا سقف استفاده می شوند.

از ویژگیهای مهم عایق پاششی واکنش سریع مواد آن است تا جایی که هنوز هم سرعت واکنش تشکیل پلی یورتان چنان زیاد است که برای پژوهشگران مشکل ایجاد میکند. در زمان اسپری کردن این عایق، مواد موجود در دو ظرف با یکدیگر ترکیب شده و فوم عایق مورد نظر ساخته می شود.

برای استفاده از این عایق ابتدا باید مواد تشکیل دهنده آن را که در دو ظرف مجزا قرار دارند گرم کرده و سپس با استفاده از گان مخصوص آن را بر روی سطح مورد نظر اسپری کرد. هرچقدر وضعیت سطح ایده آل باشد می توانید انتظار داشته باشید که میزان مصرف مواد نیز کاهش پیدا خواهد کرد.

 

عایق پلی یورتان پاششی در کشورهای پیشرفته

در ایالات متحده، خانه های عایق کاری شده با اسپری فوم عایق اغلب برای کاهش مالیات ایالتی و فدرال واجد شرایط شناخته میشوند. دلیل استفاده این نوع فوم ها، کاهش صداهای محیط اطراف و کاهش انتقال حرارت است.

مدت مدیدی است که در اروپا از پوششهای رنگدانه دار بر پایه آب حاوی مخلوط ۵۰:۵۰ از مخلوط معلق پلی یورتانی و رزینهای امولسیونی آکریلیکی در تهیه کفپوشها استفاده میشود.

این نوع اسپری فوم یک مانع بسیار خوب برای هوا است اما هیچ نوع عایق ضد آبی کامل ارائه نمیدهد، به همین دلیل برای کاربرد در فضای باز توصیه نمی شود. جالب است که بدانید مولکول MDI و پلیمر سنتز شده از آن به راحتی پرتو فرابنفش را جذب می کنند، زرد شدن پوششهایی که در معرض نور خورشید واقع شده اند به دلیل همین مسئله است. پس باید سطح عایق پاششی در معرض نور خورشید را با پوششی دیگر محافظت کرد.

اگر سطح مورد نظر شما در یک محیط دارای متراژ بالا باشد شما باید دقت داشته باشید که ضخامت یکسانی را در کل سطح برای اعمال عایق رطوبتی پاششی در نظر بگیرید. برای پایین آوردن سریع دما در حین تهیه مخلوط های پلی یورتانی از یخ استفاده میشود. همچنین در زمانی که درجه حرارت سطح مورد عمل پاشش خیلی پایین باشد باید از انجام پاشش فوم در دستگاه تزریق فوم اجتناب کرد.

 

عایق فوم پلی یورتان پاششی: توصیه ها

  •  توصیه شده اسپری فوم عایق توسط متخصصان به کار گرفته شود، اما خودتان نیز تاحدودی می توانید از این محصول در مواردی استفاده کنید، اگر چه اقدامات ایمنی به شدت در طول پروسه توصیه میشود.
  • تاثیر درجه حرارت بر دانسیته فوم نهایی نیز باید در نظر گرفت.
  • در مقابل، نوع سلول بسته آن که دارای دانسیته بیشتری است، عایق بسیار خوب حرارتی می باشد.
  • پس از پاشش فوم پلی یورتان در مدت زمان کوتاهی با هوا واکنش نشان داده و تشکیل یک فوم سبک و یکدست را می دهد.
  • فوم پلی یورتان پاششی که در اصطلاح صنعتی فوم پلی یورتان (SPF) نامیده می شود، همانند سایر فوم های پلی یورتان سخت از دو جزئ پلی ال و ایزوسیانات تشکیل گردیده است.
  • فوم پاششی پلی یورتان یک عایق پلیمری می باشد که خواص عایق حرارتی و صوتی دارد.

 

عایق پلی یورتان عایق رطوبت است و ساختمانها را دربرابر فرسایش ناشی از رطوبت محافظت می کند و برای کاهش رشد باکتریهای مضر مثل کپک، بوی رطوبت، حذف قارچ بسیارمفید است.

اگر می خواهید با نیروی انسانی کم و از همه مهمتر صرف انرژی کمتر پروژه پوشش دهی سطح را با عایق مناسب داشته باشید، پیشنهاد می شود که استفاده از فوم پاششی را انتخاب کنید.

استفاده از فوم پاششی مشکلاتی از قبیل ایجاد حساسیت های تنفسی یا پوستی و یا رشد قارچ و باکتری را ندارد و در نهایت می تواند انتخاب مناسبی برای عایق بندی سازه ها در محیط های مرطوب و یا پالایشگاه ها باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *